Numer konta:

 Bank Pekao SA I O. w Zgierzu
 62 1240 3057 1111 0000 3438 7412

Pracownia Zarządzania i Rozwoju w Edukacji


mgr inż. Halina Cyrulska
nauczyciel konsultant ds. zarządzania oświatą, awansu zawodowego

Konsultacje: poniedziałek 16:00 – 18.30, środa 8:00 – 11:00
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
  1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
    Rozwijanie myślenia analitycznego u uczniów to rozumienie skomplikowanych procesów i modułów, wymaga umiejętności logicznego rozumowania. Priorytet ten odnosi się do interdyscyplinarnego podejścia do nauki przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Ponadto działania przedszkoli/szkół/placówek skierowane powinny być na wzmacnianie umiejętności matematycznych.
    2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
    Szkoły w realizacji swoich zadań powinny aktywnie wspierać rozwój postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich.
    Następuje realizacja od roku szkolnego 2025/2026 nowego przedmiotu edukacja obywatelska (w zakresie podstawowym), począwszy od klasy II liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia – Dz.U. z 2025 r. poz. 363).
    3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
    Przedszkola/szkoły/placówki powinny kształtować postawy prozdrowotne oraz zachęcać uczniów do codziennej aktywności fizycznej.
    Zmiany obejmują programową WF i wprowadzony nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Przedmiot,  od roku szkolnego2025/2026 będzie wprowadzony we wszystkich klasach, w których dotychczas były prowadzone zajęcia WDŻ.
    Zajęcia edukacji zdrowotnej będą realizowane dla wszystkich uczniów, którzy nie zgłosili rezygnacji z udziału w tych zajęciach do 25 września danego roku.
    Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (poz. 378).
    4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
    Warto uwzględnić zadania z profilaktyki przemocy rówieśniczej oraz wspierające uczniów w kryzysach psychicznych w programach wychowawczo  profilaktycznych. Ponadto, biorąc pod uwagę likwidację zagrożeń, nacisk położony został także na profilaktykę uzależnień.
    5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
    Nauczyciele stoją przed zadaniem umiejętnego wykorzystania narzędzi AI i Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (ZPE). Ta ostatnia stanowi wszechstronne wsparcie w procesie edukacji z korzyściami wspierającymi nauczanie zdalne i stacjonarne. Ponadto połączenie ZPE z Canvą daje nieograniczone możliwości kreatywnej nauki.
    Ważne jest również uwzględnianie w podejmowanych działaniach, zasad higieny cyfrowej oraz krytyczna analiza treści internetowych.
    6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
    Promocja kształcenia zawodowego już na etapie szkoły podstawowej to kolejny rok pracy w celu upowszechniania świadomego wyboru ścieżki kształcenia. Wzmocnienie współpracy z pracodawcami. na gruncie kształcenia zawodowego sprzyja tym działaniom. Nie można skutecznie wykonywać zadań bez kluczowej roli doradztwa zawodowego.
    7. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
    Ważną kwestią staje się wsparcie nauczania języka polskiego , a także zainteresowanie kulturą narodową w środowiskach polonijnych na całym świecie.
    8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
    Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia podnosi efektywność nauczania w szkole. Metody aktywizujące  sprzyjają temu procesowi.
    Zapowiedziane zostały zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli. Stąd należy oczekiwać w roku szkolnym 2025/2026 arkuszy kontroli:
    a. w branżowych szkołach I stopnia i technikach:
    – zgodności kształcenia zawodowego z podstawami programowymi kształcenia w wybranych zawodach, w zakresie przygotowania do prawa jazdy kategorii B, C, kwalifikacji wstępnej oraz C+E.
    b. w szkołach podstawowych:
    – zapewniania uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
    – zapewniania aktywności fizycznej uczniom w ramach zajęć wychowania fizycznego.

Kluczowe dla MEN jest kształcenie nauczycieli w wyznaczonych kierunkach polityki oświatowej przez placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Warto uczyć się przez całe życie (film)

Skip to content